Monday 2 December 2013

Adakah Selamat Menaiki Kapal Terbang Ketika Hamil?


 
Terdapat sesetengah pendapat mengatakan tekanan udara yang tinggi semasa berada di atas kapal terbang boleh menyebabkan keguguran. Ini menimbulkan rasa ragu-ragu sesetengah ibu untuk menaiki kapal terbang di awal kehamilan. Ini sebenarnya disebabkan oleh pendedahan pada radiasi semulajadi yang terjadi semasa terbang. Peratusannya pada ibu yang cuma terbang beberapa kali setahun tidaklah diketahui.

Apa yang pasti, sekiranya ibu mengalami loya dan 'morning sickness', dia akan menjadi bertambah loya kerana keadaan di dalam kapal terbang yang bertekanan rendah. Ibu perlu bersedia untuk kerap muntah sekiranya membuat keputusan untuk menaiki kapal terbang juga.

Masa paling selamat bagi ibu untuk menaiki kapal terbang adalah apabila memasuki 12-23 minggu kerana ibu sudah mulai rasa selesa pada fasa ini. Tetapi elakkan daripada perjalanan yang melebihi 4 jam kerana ini boleh menyebabkan perjalanan darah menjadi perlahan dan boleh mencetuskan masalah pembekuan darah pada kaki. Ibu-ibu boleh mengelakkan ini dengan memakai stokin sokongan seperti ini.


Ibu hamil juga boleh cuba untuk berjalan-jalan sedikit dalam perjalanan jauh.

Mungkin ibu hamil boleh cuba untuk menggerakkan kaki atau berjalan di dalam kapal terbang ketika keadaan selamat atau cuba minta tempat duduk dengan ruang kaki yang lebih besar semasa 'check-in'. Ini bagi memastikan keselesaan ibu sepanjang perjalanan kerana keadaan perut yang membesar mungkin mengakibatkan ketidakselesaan pada ibu.

Sekiranya ibu mengalami masalah semasa kehamilan, boleh rujuk ke pada doktor dahulu dan dapatkan surat pengesahan sebelum menaiki kapal terbang. Ini bagi meyakinkan syarikat penerbangan untuk mengizinkan ibu menaiki kapal terbang. Harus diingat, sekiranya menempah tiket dari agen, mereka tidak akan bertanyakan hal kehamilan ibu, ini cuma akan ditanya sebelum ibu menaiki kapal terbang, jadi sangat baik sekiranya ibu mendapatkan surat daripada doktor sebelum menempah tikel kapal terbang.


Kebaikan Set Kehamilan Shaklee
1) Menjadikan ibu cergas dan bertenaga semasa kehamilan
2) Menyediakan badan ibu agar kuat bertenaga terutama semasa kelahiran
3) Membantu mengatasi simptom-simptom kehamilan seperti kejang otot
4) Membantu mengatasi masalah Hb rendah
5) Meredakan stress pada ibu dengan de-stress effect
6) Membantu ibu mengatasi masalah sembelit.
dan banyak lagi...!!

Hubungi segera untuk harga super special!!
Nia -Shaklee Independent Distributor (ID No : 868863)
SMS/Whatsapp/Viber : 012-6614658
Email : kedai.vitamin@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...